Odiseea construirii casei de vis

Acum vreo 10 ani eram în biroul de proiectare al unui prieten și lucram împreună la ceea ce urma să fie camera mea. Voiam să renovez dormitorul clasic de adolescentă, așa că plănuiam totul ca la carte.

Prin urmare, făcusem măsurătorile, studiasem site-urile și revistele de gen și îmi schițasem în mare un plan. Doar că aveam nevoie să vizualizez cât mai clar ideile mele, astfel că am făcut echipă: prietenul cu AutoCAD-ul, eu cu desenele mele stângace. După trei ore de muncă reușisem în final să o scoatem la capăt: puteam vedea planul 3D a ceea ce se dorea a fi dormitorul unei persoane majore.

Desigur, în final, timpul dedicat renovării n-a constat doar în cele trei ore petrecute în fața monitorului, ștergând și adăugând lucruri. La asta se mai adaugă documentaarea făcută în prealabil, goana prin magazine după materiale și tot așa. Iar eu am avut noroc că deja aveam construiți cei patru pereți, căci, altfel, nu mă încadram într-o lună ca să-mi termin proiectul la timp.

Am început cu această amintire pentru că acum pot să înțeleg mai clar de ce atunci când am hotărât în urmă cu un an, împreună cu partenerul de viață, să ne facem o casă de la zero, am avut nevoie de foarte mult timp să ne decidem ce vrem.

Însă, judecând acum la rece, eu cred că perioada asta ne-a ajutat să trecem prin toate filtrele informațiile acumulate, iar casa noastră a început să prindă contur pe foaie.

Progresul nostru este lent, într-adevăr, dar până acum făcut următoarele:

  • am mers din București până în Mărișel, Cluj, să vedem un teren în inima munților pentru că ne doream ceva retras, unde să fim înconjurați de natură
  • am studiat zile-n șir ofertele de terenuri de pe toate site-urile de specialitate, luând în vedere și locuirea în Brașov, Iași sau Vatra Dornei
  • am căutat proiecte de dom-uri, pentru că se potrivea cu viziunea noastră de casă în munți (da, ne-a plăcut mult Stâpânul Inelelor)
  • am început să ne uităm la case gata construite, însă ori depășeau cu mult bugetul (sau valoarea reală), ori erau urâte sau erau incluse în ansambluri rezidențiale – lucru cu care nu rezonăm deloc
  • am început să învățăm termeni tehnici și să înțelegem spre ce trebuie să ne orientăm atunci când căutăm un teren pentru construcția unei case
  • ne-am prins urechile în a înțelege ce-i acela fier beton fasonat și cum se toarnă o fundație
  • am înțeles importanța unui evaluator ANEVAR
  • am învățat cum trebuie să arate un proiect de casă
  • ne-am făcut o listă cu tot ce ne-am dori de la casa noastră de vis, astfel încât să nu facem compromisuri și să putem îmbina sub același acoperiș ideile amândurora
  • ne-am estimat un buget pentru fiecare etapă a proiectului CASA (de la cumpărare teren, la costuri acte/evaluări/întocmire dosare, la ridicarea casei și mobilare)
  • am făcut economii, firește

Chiar dacă facem asta de un an, eu mă bucur că nu ne-am grăbit, deoarece, oricât de mult am vrea să renunțăm la statul în chirie și începem să ne decorăm după bunul plac „cuibul”, construirea unei case este una din deciziile importante pe care le iei într-o viață de om. Nu, nu este o investiție, ci mai degrabă îți blochează niște bani pe o perioadă nedeterminată. Prin urmare, este esențial ca fiecare pas în direcția asta să fie cât mai chibzuit și planificat în detaliu, pentru evitarea unor surprize neplăcute.

Bun, deci de la ce plecăm acum, după un an de research:

  • am hotărât că vrem să construim o casă, nu să o luăm de-a gata, pentru a o personaliza după nevoile și ideile noastre
  • așadar, am restrâns perimetrul, iar acum ne uităm după cumpărarea unui teren în jurul Bucureștiului, care să fie aproape de pădure sau de spațiu verde
  • ne-am hotărât la dimensiunea terenul și a spațiului locuibil
  • vrem ca parterul să aibă o baie de serviciu, un living cu spațiu de dining, bucătărie, dressing și un hol spațios + un loc special pentru cei doi câini (care vor locui în casă, cu noi)
  • la etaj să fie trei dormitoare, toate dotate cu băi
  • la mansardă să fie un birou/spațiu de lucru, bibliotecă și zonă de recreere (loc de joacă, spațiu pentru urmărit filme etc)
  • încă mai căutăm informații, dar vrem o casă pasivă, adică cu un consum de energie aproape zero

Iar în ceea ce privește detaliile mai puțin tehnice, casa noastră ar fi așa:

  • cu un design minimalist
  • albă, decorată cu lemn, bambus sau piatră/cărămidă și cu ferestre mari, aproape cât tot peretele
  • plină de plante verzi
  • în grădină am avea plantat un tei, o magnolie, un liliac alb și caprifoi
  • și am construi un foișor

Desigur, încă mai căutăm proiecte case, dar e cu totul altceva când ai o direcție. Față de acum un an când ne uitam dezorientați la modele de case, eu zic că acum lucrurile nu mai sunt în ceață. De altfel, prin primăvară vom face demersurile pentru cumpărarea terenului. Așa că o să bifăm cam 1/4 din proiectul CASA.

Deși suntem încă la început, cred că am învățat câteva lecții importante: nu construirea unei case este cheia, ci construirea unui cămin, iar deciziile trebuie luate cu inima. Prin urmare, cât mai puține compromisuri, fără rabat la calitate și… răbdare, lucrurile mari cer timp și se fac cu pași mici. 🙂

***

Acest articol a fost scris pentru proba AIA Proiect din competiția SuperBlog 2017. AIA Proiect pune la dispoziția beneficiarilor o colecție de proiecte case optimizate sau personalizează casa în funcție de amplasament și așteptările proprietarului. 

 

Lasă un răspuns

