Diane Arbus- fotografa monştrilor

“O fotografie este un secret despre un secret. Cu cât îţi spune mai mult, cu atât înţelegi mai puţin.” Diane Arbus

Într-o perioadă în care femeile erau admirate pentru aspect, forme, graţie, Diane Arbus (1923-1971), dă peste cap toate clişeele legate de perfecţiune şi noţiunea de frumos. După o perioadă în care a lucrat cu soţul ei, Allan Arbus, la fotografii de modă pentru reviste precum „Glamour”, „Vogue”, ea se desparte atât de soţ cât şi de acest gen de fotografie cu care nu se identifica. Începe o cariera pe cont propriu, renunţând la Nikon-ul ei pentru un Rolleiflex, din dorinţa de a surprinde mai bine detaliile.  Şi aşa iau naştere celebrele fotografii pătrate, cu şi mai celebrele şi totodată controversatele modele.

Diane devine cunoscuta pentru fotografiile sale alb negru, dar şi pentru personajele care au devenit centrul operei sale. Giganţi, pitici, travestiţi, nudişti, lesbiene, homosexuali, transexuali- toţi au fost pe rând imortalizaţi cu pricepere de către fotografă, iar senzaţia de empatie cu subiecţii se simte la fiecare imagine privită.

„Majoritatea oamenilor trec prin viaţă temându-se că vor avea parte de o tragedie. Aceşti monştri ai naturii s-au născut într-o tragedie. Deja au trecut testul. Sunt nişte aristocraţi.” Diane Arbus

Artista vede omul dincolo de defectul său. Nu îl percepe ca urât sau frumos, ci îl apreciează pentru ceea ce este. Fascinaţia ei pentru oamenii consideraţi pe atunci nişte anomalii, devianţii ai societăţi, te face să-ţi pui multe întrebări în legătura cu propria persoană. De ce nu acceptăm oameni care sunt diferiţi de noi? De ce suntem superficiali? Ce este FRUMOS şi ce este URÂT? Cine ne cataloghează astfel şi cu ce drept?

„Camera fotografică era, pentru Diane, o fereastră prin care releva sufletul torturat al subiectului său”. Patricia Bosworth

În acea perioadă, presa făcea referire la Diane ca „fotografa monştrilor”. Însă ea a fost mai mult de atât. Fotografiile ce au şocat multă lume, zdruncinând pudicii acelor vremuri, au avut drep scop înfăţişarea realităţii. Mulţi văzând un travestit pe stradă, sau un freak de la circ, întorceau capul, iar copiilor li se acopereau ochii pentru a nu vedea „monstruozitatea”. Dar prin intermediul acestor imagini eşti forţat să priveşti „ciudăţenia” în ochi. Să o vezi aşa cum se vede ea în fiecare zi în oglindă.

În 1970, îşi face un portofoliu cu 10 fotografii, care urmează să o păstreze în istorie pentru totdeauna (vezi albumul aici).

În 2006, artistei i se aduce un omagiu cu filmul „Fur: an Imaginary Portrait of Diane Arbus”,  pe care îl recomand cu drag. Nicole Kidman în rolul fotografei şi Robert Downey Jr. în rolul monstrului de care ea se îndragosteşte, fac subiectul unei poveşti ficţionale. Nelipsitul aparat foto Rolleiflex, curiozitatea pentru oamenii de la circ şi dorinţa de a-i fotografia, sunt doar câteva dintre elementele definitorii ale lui Diane ce se regăsesc în filmul lui  Steven Shainberg.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s